Zece ani mai târziu, misterul din jurul stării de sănătate a lui Michael Schumacher rămâne neelucidat. Se împlinesc zece ani de când soarta legendei Formulei 1 a fost schimbată de un grav accident de schi în Alpi.
La 29 decembrie 2013, abia retras, pilotul german a căzut violent în cap pe când schia la Méribel, unde îşi petrecea sărbătorile de iarnă alături de familie. În momentul accidentului, el era alături de fiul său Mick, pe atunci în vârstă de 14 ani. Victimă a unui traumatism cranian, cu prognostic vital, a rămas în comă la spitalul din Grenoble timp de mai multe luni, până în iunie 2014, când a fost transportat în Elveţia. De atunci, au existat numeroase speculaţii cu privire la diagnosticul pus de medici şi, în general, cu privire la starea sa de sănătate.
În absenţa unor informaţii oficiale dezvăluite de familia sa, care a ales să păstreze în mare secret orice comunicare despre el pentru a se proteja, informaţiile despre starea de sănătate a lui „Schumi” sunt laconice. În opinia mai multor neurologi de renume, septuplul campion mondial de Formula 1, care împlineşte 55 de ani pe 3 ianuarie, se află cel mai probabil într-o stare vegetativă, după ce a ieşit din comă în 2014.
În 2020, neurochirurgul elveţian Erich Riederer a vorbit despre un posibil diagnostic într-un documentar difuzat pe TMC. „Respiră, inima îi bate, probabil că poate să stea în picioare şi să facă paşi mici cu ajutor, dar nu mai mult de atât”, a spus medicul, subliniind că sunt şanse aproape zero ca pilotul să îşi recupereze abilităţile.
În 2021, la opt ani de la tragedie, Corinna Schumacher, soţia pilotului, care păstrează cu grijă secretul cu agentul său Sabine Kehm, a rupt tăcerea într-un documentar difuzat pe Netflix. „Michael este aici. Este diferit, dar este aici. Şi asta ne dă putere, cred. Suntem împreună, trăim împreună acasă. El este în tratament. Facem totul pentru a-i îmbunătăţi starea, pentru a ne asigura că se simte confortabil şi pentru a-l face să se simtă parte din familia noastră, din legătura noastră”, a mărturisit ea la vremea respectivă, fără a da detalii despre eventualele dizabilităţi ale campionului.
„Încă ne înţelegem, dar într-un mod diferit”, a declarat fiul său, Mick Schumacher, care pilota pentru Haas în Formula 1 la acea vreme.
Recent, Jean Todt, preşedintele FIA, a oferit informaţii despre situaţia campionului german. „Michael (Schumacher) este acolo, aşa că nu-mi lipseşte”, a declarat Jean Todt, care i-a fost şef germanului la Ferrari timp de un deceniu (1996-2006), înainte de a-i deveni prieten. „Nu mai este Michael de altădată. Este o persoană diferită şi este magnific îngrijit de soţia şi copiii săi, care îl protejează. Viaţa lui este diferită şi am privilegiul de a putea împărtăşi momente cu el. Asta e tot ce trebuie să spun. Din nefericire, soarta l-a lovit în urmă cu zece ani şi nu mai este acel Michael pe care l-am cunoscut în F1”.
La un deceniu de la tragedia din Alpi, canalul german ARD va difuza un documentar care va analiza circumstanţele accidentului. Se spune că în acea zi s-ar fi făcut două greşeli, care au contribuit la agravarea situaţiei şi a stării de sănătate a lui „Schumi”. Jens Gideon, care a realizat documentarul, a intervievat un instructor care se afla acolo la momentul respectiv. Acesta susţine că nu era suficientă zăpadă pentru a se schia în această zonă din afara pârtiilor.
„Nu te duci acolo într-o astfel de zi. Era clar că nu era suficientă zăpadă”, a explicat martorul, confirmând prezenţa pietrelor vizibile pe sol, de care s-a lovit casca lui Schumacher, dotată cu o cameră de luat vederi. Pârtia de pe care a ieşit Michael Schumacher avea „marcaje care respectau reglementările în vigoare”, a declarat procurorul la momentul respectiv. Iar piatra care i-a deteriorat casca se afla la opt metri de marcaje.
Instructorul a mai afirmat că pilotul cu 91 de victorii în Formula 1 părea conştient după cădere, dându-le impresia primilor salvatori că starea sa de sănătate nu era atât de gravă. Cu toate acestea, starea sa s-a deteriorat grav în timpul transferului cu elicopterul la Moutiers. Potrivit instructorului, care nu este un profesionist în domeniul sănătăţii, s-ar fi pierdut trei minute. Acest timp preţios i-ar fi putut fi fatal germanului.
La o oră după ce a fost dus la Moutiers, Michael Schumacher a fost transferat la Spitalul Universitar din Grenoble, o unitate mai mare şi mai bine echipată. În Isère, cursa contra cronometru abia începuse. Pilotul a fost supus la două operaţii pentru îndepărtarea cheagurilor de sânge din creier înainte de a ieşi în cele din urmă din comă, la 16 iunie 2014.
PILOTUL CU ŞAPTE TITLURI DE CAMPION MONDIAL
Michael Schumacher s-a născut la 3 ianuarie 1969, în localitatea Hurth, situată în vestul Germaniei, în landul Nordrhein-Westfalen. El a debutat în Formula 1 la vârsta de 22 de ani, la volanul unui monopost Jordan, în august 1991, în Marele Premiu al Belgiei, desfăşurat pe circuitul Spa-Francorchamps şi a obţinut prima victorie un an mai târziu, pe acelaşi circuit
Schumacher are în palmares şapte titluri de campion mondial, în 1994, 1995 (ambele cu Beneton), 2000, 2001, 2002, 2003 şi 2004 (toate cinci cu Ferrari).
El s-a retras prima dată din Formula 1 la finalul anului 2006, apoi a revenit în Marele Circ în 2010. Însă în trei sezoane petrecute la Mercedes germanul nu a mai arătat forma care l-a consacrat. Michael Schumacher nu a reuşit în această a doua etapă a carierei decât un loc 3, la Valencia, în 2012, şi patru clasări pe locul 4.
Ca pilot, Schumacher a avut un singur accident serios. La 11 iulie 1999, campionul german a suferit o dublă fractură de tibie şi peroneu la piciorul drept, după ce monopostul Ferrari condus de el a părăsit pista şi a izbit puternic un zid de protecţie format din cauciucuri. El a lipsit atunci 98 de zile din F1, şase curse, revenind la ultimele două Grand Prix-uri ale sezonului.
Michael este căsătorit cu Corinna din 1995 şi au doi copii, Gina Maria (24 ani) şi Mick (22 de ani). Familia Schumacher s-a stabilit în anul 2007, la Gland, Elveţia, o staţiune pe malul lacului Leman, în apropiere de Geneva. Averea lui Schumacher a fost estimată în 2010 la peste 600 de milioane de euro.
–