Connect with us

Hi, what are you looking for?

Casa si Gradina

Mobilierul european al secolului XX

Mobilierul european al secolului XX 02

Reforma si revolutia in arta, inclusiv in domeniul mobilierului, au marcat noul secol. Printre principalii promotori ai schimbarii s-au numarat arhitectul si designerul austriac Josef Hoffmann, care, alaturi de alti colegi de generatie, a fondat Vienna Sezession in 1903. Aceasta a produs, printre alte tipuri de arte decorative, mobilier de forme cubice, care contrastau radical cu stilul impus de art nouveau, amintind mai curand de modelele lui Mackintosh, foarte admirate de grupul vienez. Era foarte folosit unghiul drept, iar detaliile erau deosebit de austere. Sezessionstil a fost precursorul a doua curente majore ale secolului XX : Bauhaus si art deco.

Mobilierul Bauhaus

Stilul Bauhaus, a fost fondat in 1919 la Weimar de catre arhitectul german Walter Gropius, fiind o importanta scoala de arta si arhitectura care s-a dovedit una dintre marile influente care au decis dezvoltarea artei in secolul XX. Mobilierul clasic contemporan, inca in productie, era realizat de unii dintre cei mai faimosi arhitecti, Marcel Breuer si Ludwig Mies van der Rohe. Breuer a creat faimosul fotoliu „Wassily”, din tuburi de otel placat cu crom si textile, iar in 1928 a lansat si seria foarte imitata ulterior de scaune din tuburi de otel intr-un cadru de lemn.

barcelona scaun
Scaun Barcelona

Mies a creat celebrul scaun Barcelona, o adevarata capodopera din doua cadre in forma de X din benzi de otel cromat si perne patrate din piele in 1929. Scopul ambilor arhitecti era de a oferi mobilier de buna calitate pentru productia de serie, dar si placut din punct de vedere estetic.

Mobilierul Art Deco

Curentul Art deco, desi numele este inspirat din expozitia din arte decorative de la Paris din 1925, isi are inceputurile in prima decada a secolului XX, in special in formele geometrice Sezessionstil. O puternica influenta a reprezentant-o si preocuparea din curentul Bauhaus pentru folosirea de noi materiale in productia de mobilier.

art deco
Mobilierul Art Deco

Stilul art deco a rezistat pe piata pana in 1939, revenind in atentia publicului in perioada 1970-1980. Cei mai importanti designeri art deco au fost francezi: Louis Majorelle, Andre Groult, Pierre Chareau si Jacques Emile Ruhlmann. Piesele realizate de ei aveau o bogatie datorata in principal executiei deosebite – lemn de esente rare, cu finisaje luxoase si incrustatii din materiale exotice precum fildesul, alcatuind designuri abstracte, angulare – si formele geometrice indraznete. Stilul a cazut repede din cauza productiei de masa de proasta calitate.

Mobilierul scandinav

scandinav mobila
Mobilierul scandinav

Unele dintre cele mai admirate piese de mobilier au fost cele realizate in Scandinavia, mai ales dupa cel de al doilea razboi mondial. Dintre numerosii designeri care au facut istorie in domeniu cei mai cunoscuti au fost arhitectul finlandez Alvar Aalto si designerul danez Arne Jacobsen, care au realizat mobile din lemn laminat cu proportii impresionante si foarte potrivite pentru productia de masa.

Mobilierul american in secolul XX

Pana in 1946 designerii din SUA erau, cu putine exceptii, depasiti de rivalii europeni si foarte influentati de acestia. Pana in 1939 miscarea americana arts-and-crafts a dus la infiintarea a numeroase ateliere si mici fabrici, precum cea condusa de Gustav Stickley. Acesta a lansat stilul misssion, bazat pe vechiul mobilier spaniol. In fabrica lui au fost construite intre 1900-1913 piese din stejar, cu linii drepte, simple si gandite strict pentru utilitarism, decoratiunile fiind limitate.

american furniture
Mobilierul american in secolul XX

Fabricile americane au preluat ideea si au inceput productia de masa a pieselor care imitau stilul lui Stickley. Cu exceptia creatiilor lui Louis Comfort Tiffany, care a creat mobilier mai mult pentru sine, Statele Unite nu au produs mobilier art nouveau deosebit. Art deco s-a bucurat de un mai mare succes in America, in buna parte datorita productiei de masa, chiar daca rezultatele erau de slaba calitate. Un exemplu notabil au fost lucrarile realizate in atelierul lui Donald Deskey, care in 1932 a creat interioare art-deco si mobilier pentru Radio City Music Hall in New York City. Arhitectul american Frank Lloyd Wright a realizat si mobilier, care din cauza aspectului poate fi foarte greu incadrat intr-o anumita categorie, deoarece acesta il realiza subordonandu-l in intregime designului cladirii. Wright a introdus si conceptul de mobilier incastrat in arhitectura.

Mobilierul american contemporan

In primul deceniu dupa cel de al doilea razboi mondial, multi designeri americani au inceput sa se impuna pe piata de mobilier. Printre cei mai cunoscuti se numarau arhitectii Charles Eames si Eero Saarinen. Acestia au adaptat tehnologia din perioada razboiului pentru a folosi in afara de lemn, metale si plastic, au creat noi modele, intre care scaunul Eames, au prezentat piese cu baza din metal. In 1956 Saarinen a creat o serie de mobilier cu piedestal, realizata din plastic si metal : scaune albe a caror silueta amintea de ceaa paharelor, cu perne mici in culori vii ; mese, de la cele de doua persoane la cele pentru salile de conferinta, cu tablii din lemn sau marmura. Acestea, la fel ca multe alte creatii moderne, au fost copiate la scara larga pentru productia de masa. Alti designeri importanti au fost Harri Bertoia, care in 1952 a realizat scaunul care ii poarta numele, fabricat ulterior de Knoll Associates; Florence S. Knoll, presedinte al Knoll International din New York City; si Paul McCobb, care a lansat o colectie bazata pe mobilierul Shaker din secolele XVIII-XIX. Pana la inceputul anilor 90 numarul stilurilor de mobilier a crescut atat de mult incat se poate deja vorbi de sute de exemple. Principalul aspect pozitiv este numarul mare de optiuni si multitudinea alegerilor, de la piese clasice la cele high-tech, ce amintesc mai curand de mobilierul medical sau industrial, de la antichitati din orice perioada si reproduceri scumpe dupa acestea pana la mobilier ieftin si simplu, care poate fi montat acasa de cumparator, in functie de ce isi doreste acesta.

Materiale si design

Din punct de vedere istoric materialul cel mai folosit in productia de mobilier este lemnul, dar si alte materiale, precum metalul sau piatra au fost folosite. Designul mobilierului reflecta moda diverselor perioade istorice, din antichitate pana in prezent. Daca in trecut in majoritatea perioadelor predomina un singur stil, astazi designul mobilierului este influentat de numerosi factori, stiluri si directii. Unele dintre cele mai pretuite piese de mobilier folosite in locuintele moderne de astazi sunt antichitatile atent reconditionate, care au in medie o vechime cuprinsa intre 50 si 300 de ani sau chiar mai mult. Astazi majoritatea designerilor abordeaza un stil eclectic, adaptat fiecarui proiect in parte, mobilierul putand avea un design inovator sau sa fie o adaptare moderna a modelelor istorice.

Chiar elementele de baza ale designului de mobilier sunt de fapt foarte complexe, pentru ca aspectul a fost mereu cel putin la fel de important ca functionalitatea, iar tendinta generala este de a crea mobila in conformitate cu interiorul arhitectural. Unele piese de mobilier au fost realizate in conformitate cu elemente arhitecturale, avand picioare de tip coloana, altele erau cel putin in parte antropomorfe, cu baza in forma de animale. Designul variaza de la foarte simplu la deosebit de complex, mai curand in functie de scopul mobilierului decat de perioada de constructie. Primele marturii ale acestei fascinante istorii provin din Mesopotamia, unde interioarele erau deosebit de bogate, mobilierul fiind impodobit cu ornamente din aur si deosebit de complex. Unele exemple egiptene demonstreaza ca daca existau piese aurite si foarte complexe se fabricau in acelasi timp si modele simple, destinate celor cu nevoi si posibilitati mai mici. In istoria mobilei cele mai cunoscute piese – si cele mai elaborate – sunt cele de lux, cel mai bine pastrate. Mai mult decat atat designul foarte elaborat ofera mai multe informatii despre o anumita perioada deoarece gusturile celor din high class se schimba mai repede decat alte stiluri pentru a reflecta noile idei si tendinte. Cele mai simple exemple, destinate muncitorilor si agricultorilor au doar un rol functional, forma de baza fiind reprodusa de-alungul timpul cu modificari minime.

Istoria mobilei

Chiar daca reconstructia unei locuinte preistorice este practic imposibila se pare ca acestea aveau totusi piese de mobilier, chiar daca cele mai multe improvizate din piatra sau bucati de lemn, fiind in principal mese sau scaune grosolane. O istorie documentata a mobilei si a evolutiei acesteia in timp trebuie sa inceapa deci cu Egiptul antic.

Mobilierul egiptean

Climatul foarte uscat al regiunii si complicatele traditii sepulcrale sunt in parte responsabile pentru pastrarea in bune conditii a numeroase piese: mese, scaune, banci, etc. O alta sursa importanta de informatie sunt picturile murale, care prezinta in repetate randuri interioarele egiptene din epoca. Tehnica de fabricare folosita de vechii egipteni, care acordau o deosebita atentie atat designului cat si constructiei, este aproape identica celei utilizate si astazi. Pentru piesele de mari dimensiuni, in special pentru scaune si mese se foloseau cepurile, o tehnica populara si astazi, chiar daca de multe ori cepul este inlocuit de un pivot pentru a usura fabricarea. Laturile pieselor mai delicate precum cutiile sau lazile erau imbinate cu grija pentru a mari rezistenta.

mobila egipt
Mobilierul egiptean

Un vechi scaun egiptean care inca se pastreaza la Muzeul din Cairo are suporturi in forma de picioare de animale, o tendinta care se pare ca se generalizase in epoca. Un set de mobilier – scaun, masa, pat si baldachin – descoperit la Giza, in mormantul reginei Hetepheres a fost reconstruit si reconditionat cu migala de specialisti, oferind cercetatorilor informatii pretioase. Piesele au suporturi in forma de picioare de animal, o structura rigida, suporturi pentru brate in forma de papirus. Patul, mai ridicat in partea capului, are o tablie de mari dimensiuni, decorata in relief cu simboluri ale zeilor si scene religioase. Alte piese de gen care s-au pastrat sunt mai putin elaborate ca design, mult mai simple, desi se presupune ca initial acestea erau impodobite cu ornamente din metal. Exemplele oferite de picturile murale sugereaza ca mobilierul destinat celor bogati era amplu ornamentat cu diverse decoratiuni. Picioarele meselor si scaunelor erau acoperite cu foite de aur, alte suprafete, mai ales cele ale lazilor fiind acoperite cu straturi de fildes sau din alte materiale. Formele erau in general antropomorfice.

Mobilierul din Mesopotamia

Chiar daca nu s-au pastrat piese din aceasta perioada, basoreliefurile si imaginile ofera informatii despre mobila acestei civilizatii. Mesele, scaunele si tronurile erau amplu decorate, asa cum se poate vedea din picturile si sculpturile pastrate, fiind deseori decorate cu incrustatii din scoici, pastrand totusi o linie generala simpla si sobra. Printre putinele obiecte care au supravietuit trecerii timpului se numara si o harpa sumeriana cu incrustatii bogate si colorate, avand in partea de sus un cap de bivol sculptat in relief si acoperit initial cu foita de aur.

Mesopotamia mobila
Mobilierul din Mesopotamia

Pe o placa de piatra este sculptat un tron foarte simplu si inalt, fara spatar, care pare sa aiba o tapiterie foarte eleganta. Mobilierul prezent intr-un basorelief pastrat la British Museum, din perioada regelui asirian Ashurnasirpal II este mult mai elaborat, mesele si tronul avand baza in formade trompete si de labe de animale, fiind impodobite cu decoratiuni in relief.

Mobilierul din Minoa si Mycene

Sunt greu de gasit si piese de mobilier din epoca de Bronz a culturilor din Micene sau din regiunea Insulelor Egee. Majoritatea dovezilor se gasesc pe reprezentarile in relief de pe bijuterii sau pe mici lucrari in bronz sau teracota. O splendida exceptie este tronul din Sala Tronului din Knossos, care arata ca functionalitatea si materialele erau mult mai importante decat designul, piesele fiind aproape intotdeauna lipsite de decoratiuni. Au fost insa descoperite si doua lucrari care fac referire la piese cu inscrustatii sau podoabe din aur, destinate doar mobilierului de lux. O asemenea exceptie este si un picior de mobila, realizat in intregime din fildes bogat sculptat, provenind din Theba.

Stiluri de mobilier

Cele mai importante momente din viata sunt, poate, petrecute acasa. Reuniunile de familie, aniversarile, diferitele sarbatori din an, toate au loc in mediul intim din camin, intre mobilierul si decoratiunile alese cu grija. La sfarsitul unei zile lungi de munca, nimic nu poate fi mai relaxant decat cateva clipe petrecute in fotoliul preferat. Pentru a sti care stil anume de mobilier va place, mai bine zis pentru a il identifica, iata o lista cu cele mai importante stiluri de mobilier.

Mobilier traditional

Este construit din lemn de culoare mai inchisa si este acoperit cu sculpturi decorative care ii dau un aspect maiestuos. Stilul decorativ este mai aglomerat, de aici si detaliile ornamentale mai complicate.

Secolul al XVII-lea

In aceasta perioada au aparut mai multe stiluri, pe care fabricantii de mobilier le-au adoptat imediat. Altii au impartit perioada in sub-stiluri ca Queen Anne, Chippendale, Hepplewhite, Sheraton si Federal. Majoritatea mobilierului din secolul al XVIII-lea este construit din lemn de mahon. Liniile tind sa fie elegante, sculpturi ornamentale si un design care graviteaza frecvent in jurul liniilor curbe (mai ales Queen Anne si Chippendale, celelalte pereferand liniile mai curate, drepte). In ceea ce priveste forma si ornamentele, stilurile federal si Sheraton incorporeaza elemente clasice – creaturi mitologice, zei din Grecia antica, steaguri, animale, si medalioane. Totusi, aceste stiluri nascute in America incearca sa urce pe acelasi loc si vulturul. Decoratiunile sunt mai degraba plate, impletite.

Mobilier Queen Anne

queen anne furniture
Queen Anne

Este folosit mai ales lemnul de nuc, desi unii fabricanti utilizau artar si cires. Caracteristice mobilierului sunt picioarele subtiri, uneori curbe, cu baza intoarsa in afara (la mobilierul Chippendale, terminatiile picioarelor au forma rotunda, de minge sau gheara. Queen Anne si Chippendale folosesc sculpturi ornamentale si de cele mai multe ori designul mobilierului graviteaza in jurul acestui tip de decoratiuni, bazate pe cerc si linii curbe. Spatare de scaun in forma de S, frontoane sparte, motive marine (scoici), manerele sculptate sunt cateva din motivele de baza.

Mobilierul tip Louis Philippe

Louis Philippe
Mobilierul tip Louis Philippe

Este simplu, cu linii rotunjite si cu putine elemente ornamentale. Se prefera lemnul de culoare inchisa, mai ales de nuc sau mahon. Mesele (si alte piese de mobilier care presupun suprafete plate) sunt de cele mai multe ori acoperite cu marmura si uneori au marginilesculptate.

Neo Classic

Imprumuta din abundenta motivele clasice din mitologia greco-romana. Altfel, stilul esteelegant si oarecum mai simplist decat Queen Anne sau Chippendale.

Colonial

Stilul colonial simplifica aspectul mobilierului european, imprumutand in mare parte elemente din stilurile Queen Anne si Chippendale. Scaunele tind sa aiba picioarele simple si spatarele formate din bare de lemn, mai degraba decat sa fie sculptate.

Victorian/French Provincial

Piesele de mobilier care apartin acestui stil tind sa aiba un aspect mai dur, mai rustic decat mobilierul fabricat in secolul al XVIII-lea. Scaunele cu spatarul si sezutul plin lei nlocuiesc pe cele tapisate; culorile sunt intense. Se folosesc frecvent materiale naturale, inclusiv teracota si marmura, dar si fierul.

Mobilierul contemporan

Lemn mai usor, linii mai simple, aspect curat, design mai simplu sunt cateva din caracteristicile acestui stil. Sunt folosite detalii de lemn, metal, plastic si piatra. Culorile sunt in general neutre, dar se accepta si accentele indraznete. Atentia cade asupra liniei si formei de baza. Stiluri cuprinse: Art Deco, Modern, Retro si Urban.

Art Deco

Este caracterizat atat de forme geometrice, cat si de linii drepte. Culorile sunt luminoase, liniile puternice, verticale, rotunjite la colturi. De cele mai multe ori, piesele de mobilier art deco sunt fabricate din lemn exotic. Scaunele joase dau un aer informal. Masutele de cocktail si cele pentru radio au aparut pentru prima data in cadrul acestui curent. Juxtapunerea elementelor opuse este o practica obisnuita (de exemplu, alaturarea pietrelor de jad rare si foarte scumpe, cu bakelita).

Modern

Abunda suprafetele stralucitoare, formele geometrice, lucioase si asimetria. Influenta reciprocaa interiorului si a peisajului exterior se face prin ferestre mari, neacoperite. Piesele de iluminat au de cele mai multe ori un design indraznet, dînd impresia ca plutesc (se foloseste foarte mult combinatia de metal si culori foarte luminoase). Liniile simple si curate ale lemnului indoit sunt punctele de reper pentru scaunele si fotoliile art deco. Materialele folosite sunt plasticul colorat, vinilul, melamina, dar si lemnul indoit, fibra de sticla, aluminiu, otel si fier.

Retro

Este mai mult o stare de spirit decat un stil anume. Mobilierul retro este o evocare a pop art si alui Andy Warhol.

Urban

In general considerat a fi un stil minimalist, mobilierul tinde spre piese realizate la scara mai mica, care ar incapea bine intr-un apartament. Lemnul folosit are in general un finisaj de culoare neagra, cu accente de aluminiu, sticla sau spoturi luminoase.

Mobilierul rustic

Este caracterizat de portiuni mari de lemn neprelucrat, expus, de linii simple, pereti netapisati, coloane si barne de lemn. Se mai intalnesc peretii acoperiti cu panouri de lemn si piatra. Mobilierul rustic pare greoi. Accesoriile sunt in general nefinisate si reduse la strictul necesar. Finisajele trebuie sa dea un aspect cat mai natural sau de vechi.

Lodge

Piesele de mobilier din aceasta categorie sunt in general greoaie. Materialele folosite sunt cele naturale, mai ales lemnul dur, neprelucrat.

Stilul include adesea covoare sau paturi in stilul celor facute de indienii Navajo si accesorii caracteristice partii de sud-vest a Americii.

Mobilierul country

Lemnul este vopsit in culori palide, mobilierul are linii simple si un aspect comfortabil.

Cottage

Mobilierul din acest stil este creat in ideea de comfort si culoare. Piesele au linii simple si gratioase. Texturile diferite sunt date de paturi, tablii tapisate, folosirea fibrelor naturale in podea si la ferestre. Caracteristic este finisajul, care trebuie sa dea mobilierului de lemn un aspect de vechi, uzat. Paleta de culori aduce aminte de o gradina cu flori.

Nostalgic

Este un stil foarte asemanator cu cottage, numai ca incearca sa dea un sentiment si mai puternic de comfort.

French Country

Stilul doreste sa simplifice anumite trasaturi. Mobilierul tinde sa fie putin mai natural si rustic decat majoritatea pieselor din stilurile asemanatoare. Scaunele cu spatar sau sezut din nuia le inlocuiesc pe cele capitonate; culorile folosite sunt intense. Se folosesc materiale naturale, inclusiv teracota, marmura si fierul.

Shaker

Caracterizat printr-un design curat. De multe ori, mobilierul din acest stil este confundat cu cel de tip mission, in ciuda faptului ca cele doua sunt fabricate in colturi diferite ale Statelor Unite. Mobilierul Shaker este de culoare mai deschisa si mai putin greoi decat celalat.

Mission

Designul este curat, cu linii dreptunghiulare si culori inchise. Mobilierul este in general greoi. Caracteristice sunt articulatiile expuse, care ajung aproape adevarate decoratiuni.

Mobilier tranzitional

Liniile sunt mai simple decat la mobilierul traditional, dar nu la fel de mult ca la cel contemporan. Menirea mobilierului traditional este sa imbine comfortul si simplitatea cu liniile pline de gratie ale mobilierului traditional.

Casual

Piesele de mobilier apartinand acestui stil arata ”admiratia” pentru elementele clasice dar in acelasi tinp militeaza pentru un produs confortabil, nu numai la moda. Camerele mobilate in acest stil sunt mai informale.

Eclectic

Stilul eclectic imbina mai multe elemente de design apartinad unor perioade sau stiluri diferite. Aspectul general al unei camere astfel mobilate este unificat de folosirea cu grija a culorii si finisajelor, a formelor si texturilor.

amensajare
Mobilierul european al secolului XX 115

Aranjarea mobilei

Ati simtit vreodata ca parca incaperile din locuinta ”conspira”impotriva dvs. pentru ca nimic nu pare sa fie aranjat asa cum va doriti? Aveti impresia ca mobila este inghesuita si ca nu exista destul spatiu pentru toate obiectele pe care vreti sa le aduceti inauntru? Usile par ca se deschid in directia gresita, facand incomoda trecerea? Sufrageria este atat de lunga incat pare un vagon de tren? Majoritatea caselor pun o gramada de probleme cand vine vorba de aranjarea mobilierului. Nu va impacientati. Exista intotdeauna solutii pentru a rezolva aceste probleme.

1. Masuratori

Primul pas in amenajarea interioarelor este stabilirea dimensiunilor cu care se lucreaza. Cu o ruleta masurati dimensiunea camerei; daca nu aveti ruleta, incercati cu pasul (un pas mare are aproximativ 1 metru). Trebuie sa cunoasteti si dimensiunile holului, a scarilor si latimea usilor, pentru ca nu va fi tocmai placut sa nu puteti sa bagati in casa mobila nou cumparata.

2. Dimensiunile mobilierului

Obiectele sunt, intr-un fel, ca oamenii, pentru ca si ele au caracteristici fizice (inaltime, lungime, etc.), la fel ca noi. ”Populati” incaperea cu piese de mobilier cat mai variate ca dimensiuni, forma si culoare, pentru a crea o atmosfera mai interesanta si provocatoare. Daca va doriti un mediu in care sa va relaxati si care sa emane o atmosfera plina de serenitate, atunci alegeti mobilier cu inaltimi asemanatoare.

3. Raportul dintre obiecte

Dimensiunile pieselor de mobilier, raportate una la alta si apoi la dimensiunea camerei, trebuie sa creeze un raport armonios. Din nou, mobilierul care are dimensiuni asemanatoare ajuta la crearea unei atmosfere linistite, dar cand exista un dezechilibru, fie el si mic (un covor e mai mic si nu acopera toata podeaua sau un dulap este foarte mare, etc.), impresia generala este de nepotrivire.

4. Aranjarea obiectelor

Aranjarea obiectelor in camera presupune automat si crearea unei relatii, a unui echilibru intre ele. In ceea ce priveste modul de aranjare, le puteti grupa simetric sau asimetric. Simetria este definita ca proprietatea unui ansamblu spatial de a fi alcatuit din elemente corespondente, lucru care duce la aparitia unui echilibru intre elementele sale – de exemplu, amplasarea unor masute de aceasi dimensiune de o parte si cealalta a unei canapele, etc. Asimetria este exact opusul – un exemplu in acest sens ar fi crearea unui grup decorativ din lumanari de diferite dimensiuni. Simetria ajuta la crearea unei atmosfere relaxante, pe cand asimetria este folosita mai mult pentru a da o nota interesanta si miscare din punct de vedere vizual.

5. Colorati camera

Acest indemn nu se refera la zugravirea peretilor, asa cum poate parea la prima vedere, ci la modul in care ar trebui sa priviti incaperea. Ganditi-va la ea ca la un intreg si priviti-o la fel cum un pictor isi priveste panza de lucru sau un tablou de arta. Revenind la pictori, acestia folosesc doua trucuri:

1. Triangulatia, care se refera la faptul ca un pictor lucreaza panza incepand din coltul stanga-jos si cele doua colturi din dreapta, toate obiectele formand un varf putin mai sus de mijlocul panzei. Aceasta tehnica atrage privirile spre scena reprezentata. Cel mai simplu exemplu de aplicare a triangulatiei in amenajarile interioare este plasarea unor masute la fiecare capat al canapelei.

2. Perspectiva, un truc care se refera la modul in care reusesc sa creeze senzatia de perspectiva. Picturile sunt realizate pe mai multe planuri: prim plan, mai multe planuri intermediare si punctul de perspectiva. Daca ar fi sa analizam de exemplu un tablou cu peisaj de munte, am vedea ca raul sau campia ar fi in prim-plan, padurea ar fi zona intermediara si muntii in perspectiva, la linia orizontului. Pentru a aplica aceasta tehnica atunci cand va amenajati incaperea, asezati-va la intrare si priviti in jur. Amplasati un scaun undeva mai aproape. Masa de cafea (daca vorbim de amenajarea sufrageriei) ar fi planul intermediar, iar in fundal puteti amplasa o lucrare de arta. Iata cateva sfaturi in plus de care puteti sa tineti cont cand vine vorba de amenajarea interioarelor:

– Nu grupati toate piesele de mobilier si elementele decorative intr-un colt. De exemplu, nu asezati televizorul pe o masuta, imediat langa semineu.

– Desi poate parea un exercitiu ciudat, ganditi spatiul de locuit ca un oras cu cateva artere importante si transpuneti aceasta imagine in incaperea pe care doriti sa o amenajati. In functie de zonele pe care se va circula, lasati aproximativ 1 metru latime pentru calea principala de acces, 50-60 centimetri in fata ferestrelor, a sobei sau semineului si 40-50 cm distanta intre mobilier (de exemplu, intre masa de cafea si canapea).

-Aranjati mobila pe unghiuri si, cand intindeti covoarele, asezati-le unul peste celalat, pentru a crea senzatia de adancime.

Voteaza articolul
[Total voturi: 1 Scor general: 5]
Click to comment

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Articole asemanatoare

Casa si Gradina

Reforma si revolutia in arta, inclusiv in domeniul mobilierului, au marcat noul secol. Printre principalii promotori ai schimbarii s-au numarat arhitectul si designerul austriac...

Casa si Gradina

Prunele au fost aduse in Europa de marele cuceritor Alexandru Macedon. Sunt originare din Siria, iar cultura lor la scara larga a inceput in...

Casa si Gradina

In germana veche, rizomul mandragorei se numea „alruna„, cuvant inrudit cu „runa” (semn grafic din alfabetul germanic, intrebuintat in inscriptiile profane, dar mai ales...

Casa si Gradina

Foarte pretuit pentru fibrele lui, era materia prima folosita la confectionarea de haine, panze pentru corabii si plase de pescuit. Cele mai vechi urme...

Casa si Gradina

Rodia isi are originile in Persia, unde era cultivata cu 5000 de ani in urma. Romanii si fenicienii au raspandit-o apoi in tot spatiul...

Articole recomandate