Rezumat:
Structura unei afaceri online
Pentru a avea o bună funcționare afacerea online este obligatorie îmbinarea a șase factori esențiali: stabilirea produsului care urmează să fie vândut, constituirea unui magazin online, alegerea unei structuri de procesarea și efectuarea plăților, a unui sistem benefic de transport a produsului către client, a unui sistem de relații cu clienții, dar și a unui tipar de a promova firma, produsele/serviciile prezentate.
Produsul
Este una dintre cele mai importante aspecte, care presupune constituirea unei afaceri online, unde produsul/serviciul urmează să fie despachetat.
Astfel, principalul avantaj care este oferit de Internet, în conținutul de alegere al produsului/serviciului, ce se dorește de a fii oferit pe mărimea pieței, unde se va desface acest produs/serviciu. Un exemplu exact, este vânzarea unui produs care nu este rentabil pe piața locală din cauza prețului de producție mare și a numărului mic de clineți. Dar, vânzarea aceluiași produs poate să fie aducătoare de profit, dacă este făcută prin intermediul Internetului, fiindcă vânzarea este făcută pe piața mondială, iar numărul de clienți este mult mai mare.
Magazinul Online
Magazinul Online are la fel de multă importanță pentru o afacere de tipul electronică, care are un sediu sau un punct de desfacere pentru afacerea de tipul tradițională. De obicei, interfața magazinului online este unicul contact dintre vânzător și cumpărător, fapt pentru care are o mare importanță în decizia clientulului de a cumpăra produsul/serviciuul dorit.
Pentru a concepe un site în cadrul comerțului electronic este presupusă o compunere a unor numeroși factori, care provin din știința calculatoarelor, cât și cea a marketingului. Din acest motiv, o importantă parte a comercianților online hotărăsc să lase acest aspect în seama firmelor care sunt specializate și oferă astfel de servicii.
Este necesară studierea în detaliu caracteristicile produsului care urmează să fie pus pe piață. Asemenea comerțului tradițional, natura produsului vândut va determina alegerea mijloacelor. În spațiul virtual, distriubuitorul de servicii și aplicațiile informatice și cele de comerț, sunt primele alegeri care trebuie făcute, dar și a căror impact va fii semnificativ în viitor.
Sistemul de procesare și efectuare a plăților
Multe dintre procedeele utilizate pentru procesarea plăților electronice prin Internet sunt asemănătoare clor utilizate într-un punct de vânzare obișnuit. Diferența este că, în cazul folosirii Comerțului Electronic totul se desfășoară prin Internet, care utilizează servicii Web, dar și alte servicii de transmisii digitale de date. Componentele fundamentale ale unui sistem de plăți, întalnit în cadrul unei afaceri online sunt: sistemele de comenzi și plăți, modul de procesare a plăților, dar și contul de comerciant.
Sistemul de transport și onorare a comenzilor
Un alt factor important al unei afaceri electronice este constituit de sistemul de transport și onorare a comenzilor. Acesta este răspunzător pentru livrarea către client a bunului/serviciului achiziționat, în condițiile optime, dar și în perioada de timp stabilită între consumator și producător.
Sistemul de transport și onorare a comenzilor poate fi, în funcție de produsul/serviciul vândut să fie direct sau indirect. În cazul sistemului direct, livrararea este făcută instantaneu după ce clientul confirmă solvabilitatea, astfel vânzătorul folosește ca mijloc de livrare Internetul. Un exemplu concret fiind în cazul firmelor de software care oferă spre descărcare aplicația după cumpărare. De asemenea, în cazul sistemului indirect, din cauza naturii produsului/serviciului, livrarare este făcută în mod convențional.
Sistemul de relații cu clienții
Acest sistem, pe măsura creșterii și a diversificării nevoilor clientului, devine o componentă care este din ce în ce mai necesară, dacă nu chiar esențială, în fiecare afacere, deși clientul se așteaptă ca serviciile ce însoțesc produsul achiziționat să fie furnizat de către o firmă din domeniul comerțului electronic, în aceeași măsura cu o firmă din domeniul comerțului tradițional. Dar, din cauza lipsei de siguranță, care încă este simțită în cadrul afacerilor online, precum și a reglementării în domeniul protecției consumatorului, ceea ce are legătură cu comerțul în cadrul Internetului. Consumatorul, fiind mult mai atent la serviciile care însoțesc produsul cumpărat online, decât același produs cumpărat în cadrul unui magazin tradițional.
Promovarea afacerii
Noțiunea de afacere online a devenit foarte comună și sunt mulți care consideră, că dacă ai o afacere de acest gen, ai succesul asigurat. Această este doar o ipoteză, care a fost valabilă doar pentru perioada de început în lumea Internetului, când existau doar câteva afaceri pe Internet, dar astăzi, există milionane de afaceri pe Internet. În momentul de față, o pagină web nu înseamnă nimic, chiar dacă concepția ei de bază este cea mai strălucită. Pentru a obține rezultate eficiente, posesorul afacerii trebuie să-și stabilească obiectivul concret și realist, dar să și redacta un plan de promovare eficient pentru a le îndeplini și chiar pentru a depăși previziunile făcute.
Comerţul electronic influenţează pozitiv nu numai activitatea întreprinderilor mici şi mijlocii dar vine şi în sprijinul clienţilor, oferindu-le numeroase opţiuni.