Rezumat:
Este bine de stiut, ca produsele care vor fi comercializate au o importanta imensa, doarece ele realizeaza un punct al tuturor calculelor, estimarilor, dar si al intregului proces de marketing. Exista si magazine online care nu au cea mai buna interfata, dar au succes pentru ca toti oamenii au nevoie de produsele comercializate de ei. Deci, sa pornim la drum pentru a raspunde la intrebarea: cat costa un magazin online.
1. Alegerea nisei
In momentul in care ne dorim sa alegem nisa magazinului online. Avem la indemana o multime de optiuni si instrumente adecvate: contractarea unei firme de cercetare de piata, cumpararea unor rapoarte facute de companiile specializate, studierea competitorilor si tacticile lor, prin extragerea unor informatii relevante din comunicate de presa sau chiar de la Registrul Comertului, sau se pot folosi chiar si informatii online, extrase din Google Trends, SEO Monitor, dar si Google Keyword Planner. Cu aceste date iti vei putea face o idee precisa despre o piata online/ofline.
Daca esti in situatia in care doresti sa iti aduci afacerea din mediul offline in mediul online. Asta ar inseamna ca trebuie sa pleci de la baza, ca piata online ajunge, intr-un timp de un an sau doi, la o crestere de 5-10% din valoarea de offline in cadrul acelui domeniu, daca tu vrei sa deschizi piata, atunci vei fi singurul comerciant in domeniul online. Acesta este procentul e-commerce-lui in total retail traditional, in momentul de fata.
Daca piata pe care iti doresti sa intri are o maturitate acumulata si exista o oarecare concurenta nu foarte mare, atunci in cativa ani poti atinge 30% din marketshare-ul liderului de piata, sau il vei putea si detrona, daca vei investi mai mult in marketing-ul de la lansarea site-ului. De asemeanea, costul campaniilor de marketing are o mare importanta, deoarece depinde de obiectivele propuse, dar si de termenul stabilit pentru atingerea acestor obiective.
Dar, revenind la intrebarea cat costa un magazin online, este in cele mai multe situatii „cat trebuie?„sau chiar o alta intrebare „unde vrei sa ajungi si in cat timp?„
2. Pozitionarea
Pozitionarea este un lucru important. De exemplu, sa presupunem ca pe nisa pe care vreau sa ma lansez sunt zece site-uri de marime uriasa, Amazon, fiind toate atractive si usor de folosit. Toate aceste site-uri au preturile aliniate, iar diferentele la produsele din aceeasi categorie, sunt de ordinul subunitatilor monetare, anume a banilor, in cazul nostru.
Asadar, ajungem la eficacitatea pe care tu o aduci pe piata, dar si diferentierea fata de competitorii tai. Elementele acestea tin de strategia de marketing bine gandita si rafinata.
Dar in cazul diferentelor, se ia in considerare ca orice serviciu in plus, un exemplu concret fiind livrarea produsului a doua zi, se traduce ca fiind niste costuri suplimentare. Cu toate acestea, anumite metode, dar mai ales cele axate pe relatiile cu clientii, pot fi elementele cheie ale succesului unui magazin online.
De asemenea, aici este initiat si procesul de branding, unde se pun bazele unei povesti, dar si a imaginii produsului, respectiv magazinului tau.
3. Negocierea cu furnizorii
O multitudine de probleme cu care se lupta managerii de magazine online pleaca de la negocierea sau chiar comunicarea mai putin activa cu producatorii de marfa/servicii.
Negocierea cu producatorul se traduce, practic, in produsele vandute pe site-ul tau si sta la baza stocului tau de produse. De asemenea, este la fel de importanta si negocierea cu fufrnizorul de curierat.
Dintr-un punct de vedere, trebuie sa fii corect si cu furnizorul tau de marfa si sa abordezi subiectul negocierilor intr-o perspectiva WIN-WIN. Nu trebuie sa negociezi cu el dur, deoarece si el trebuie sa castige, doar explica-i posibilitatile de vanzare a produselor pe piata in care esti activ si prezinta-i calculele facute la pasul 1.
Oferindu-i o mica analiza asupra pietei, iti poti prezenta planul de afaceri construit pe urmatorii doi ani, chiar trei ani. Dupa asta, ii poti oferi posibilitatea de a face un parteneriat cu tine, aratandu-i cum o sa construiti o relatie care este avantajoasa, in ambele directii.
4. Echipa minima
Un avantaj legat de magazinele online este ca acesta nu necesita personal. Fiind un tip de afacere ce are un numar mai mic de oameni, dar nu ca si cum ar merge fara angajati.
Un site de tipul acesta, va avea nevoie mereu de o echipa operationala, avand o baza la care sta urmatoarea structura:
- 1-2 oameni de vânzări;
- 1 persoană la marketing & PR;
- 1 programator (intern sau externalizat);
- 1 persoană pentru livrări (sau o firmă de curierat, externă);
- 1 persoană pentru introducerea produselor pe site (intern sau extern);
- 1 contabil/om de finanțe (intern sau externalizat).
Desi o structura care este bazata pe atributii bine separate, devine altceva atunci cand o persoana isi asuma mai multe roluri.
5. Magazinul Online
Acest pas ar fi la alegerea solutiei de platforma online, plus interfata de utilizare.
In functie de bugetul si obiectivele fiecaruia, va stau la dispozitie mai multe tipuri de platforme, plecand de la cele gratuite, pana la cele customizabile.
Dar sa stiti ca nu costul initial are cea mai mare importanta, ci costurile post-implementate, care apar odata cu lansarea magzinului online.
6. Marketing si PR
Marketing-ul unui magazin online incepe odata cu analiza nonstop a concurentei, dar si a pietei pe care activezi.
Sunt foarte multe proceduri de marketing pentru magazinele online, cum ar fi: promotii si campanii derulate in parteneriat cu furnizorii, comunicare comerciala, comunicare cu presa si comunicare sociala.
O abordare de marketing de succes implica cel putin trei canale.
7. Cat costa un magazin online? Concluzie.
In concluzie, costurile care implica crearea, dar si promovarea unui magazin online, depind de nisa aleasa, de echipa care sta la baza, dar mai ales de abilitatile tale de negociere si vanzare. De asemenea si de obiectivele propuse care trebuie atinse intr-o anumita perioada de timp.
Va urez succes in afacerile online, indiferent de ce vrei sa vinzi !