Connect with us

Hi, what are you looking for?

Afaceri

Mediul de marketing al companiei de produse cosmetice Avon Romania

Mediul de marketing al unei firme este alcătuit din totalitatea factorilor de natură economică, juridică, instituţională, demografică, tehnologică, politică, culturală şi naturală care acţionează ca factori externi ai acesteia, precum şi din totalitatea resurselor materiale, financiare, umane şi informaţionale care răspund la acţiunea factorilor externi.

Avon Romania

Mediul de marketing al companiei de produse cosmetice

În general, mediul de marketing este expus la foarte multe modificări în timp, unele putând fi prevăzute cu mult timp înainte să se întâmple, altele cu puţin timp înainte, iar altele putând fi prevăzute cu foarte puţin timp sau chiar neputând fi prevăzute.

Din aceste motive este foarte important ca o întreprindere să îşi cunoască foarte bine mediul de marketing şi schimbările care pot apărea în timp. Astfel, conducerea firmei trebuie să ştie foarte bine care este mediul intern al acesteia, respectiv resursele pe care le deţine (atât materiale, cât şi umane). Cel mai important însă, este să cunoască mediu lui extern, în special micro mediului cu furnizorii, clienţii, concurenţii şi organismele publice cu care intră în contact. Prin studierea macromediului, conducerea firmei află informaţii esenţiale despre mediile demografic, economic, tehnologic, cultural, juridic-instituţional,politic şi natural.

Avon Romania
Mediul de marketing al companiei de produse cosmetice Avon Romania 115

Prezentarea Avon Romania

Istoria companiei Avon a început în anul 1880 când David Mc Connell, comis-voiajor, a început să îşi vândă cărţile împreună cu mici sticluţe de parfum. Şase ani mai târziu, văzând succesul pe care îl avea acesată metodă, înfiinţează „California Parfume Company”.

Primele produse pentru machiaj sunt introduse în 1900 şi după 14 ani McConnell îşi extinde afacerea în afara SUA. În România, compania îşi deschide filialăla 4 septembrie 1997, prima comandă fiind înregistrată în decembrie.

Domeniul de activitate al companiei este distribuirea de produse cosmetice, fiind o firmă care funcţionează pe baza sistemului MLM (Multi Level Marketing). Produsele companiei sunt distribuite în România prin intermediul distribuitorilor. Iniţial, compania avea şase zone de livrare care acopereau Bucureştiul, până în 2003 numărul zonelor de livrare ajungând la 67.

În prezent Avon are 96 de zone în întreaga ţară şi peste 100.000 dereprezentanţi de vânzări. Prezentarea produselor se face cu ajutorul unei broşuri. La început, broşura avea 32 de pagini, 67 de produse şi apărea o dată la şase luni. Astăzi, broşură are peste 150 de pagini, peste 600 de produse şi apare o dată la trei săptămâni înpeste 800.000 de exemplare.

Avon Romania
Mediul de marketing al companiei de produse cosmetice Avon Romania 116

Prezentarea mediului intern al companiei

Mediul intern al companiei este reprezentat de resursele pe care le deţine aceasta. Resursele materiale sunt formate din terenurile, clădirile, dar şi echipamentele care aparţin firmei. Resursele umane sunt reprezentate de angajaţii şi colaboratorii firmei. Sediul companiei Avon Romania este în Str. Emil Pangratti, nr. 30, Bucureşti.

Capitalul social al firmei, în anul 2007, era de 2.135.160 lei. În cadrul firmei se desfăşoară activităţi de distribuire de produse, tipul de activitate conform clasificării CAEN fiind de comerţ cu amănuntul care nu se efectuează prin magazine. Numărul de angajaţi ai companiei, în anul 2007 era de 347. Pe lângă aceşti angajaţi, compania are nenumăraţi colaboratori. Aceşti colaboratori, numiţi de firmă reprezentanţide vânzări, sunt atât persoane fizice, cât şi juridice. Persoanele juridice sunt coordonatorii persoanelor fizice. Numărul colaboratorilor firmei depăşeşte în prezent 100.000 de persoane. Începând cu anul 2002, Avon Romania primeşte premii pentru activitatea deosebită în zona Europa Centrală şi de Est:

-Mediul de marketing al companiei de produse cosmetice Avon Romania
-Premiul de Excelenţă pentru lansări şi promovare de Parfumuri în EuropaCentrală şi de Est (2002);
-Premiul pentru Costumer Growth acordat de Avon Global (2002);
-Premiul pentru Cea mai dinamică creştere a produselor de îngrijire a tenului în Europa Centrală şi de Est (2004).

Avon Romania
Mediul de marketing al companiei de produse cosmetice Avon Romania 117

Conform unui studiu de piaţă realizat de Synovate în anul 2003, după 5 ani deactivitate pe piaţa românească, marca Avon ocupa locul 4 în TOP 30 HIGH IMPACT BRANDS în România, după mărci precum Coca-Cola, Ariel şi Philips. În anul 2004, Avon a fost aleasă în topul celor mai puternice 10 branduri pentru al doilea an consecutiv, conform unui studiu realizat tot de Synovate România.

În prezent, compania deţine un sistem online de comenzi şi intenţionează să îşi convingă toţi reprezentanţii de vânzări sa folosească acest sistem. Acest lucru va duce la reducerea costurilor şi la simplificarea operaţiunilor. Avon intenţionează să transforme majoritatea documentelor firmei în format electronic şi nu pe hârtie. De asemenea, Avon Romania are planificată o investiţie de câteva sute de mii de euro într-o linie nouă de ambalare a produselor.

Prezentarea mediului extern al companiei Avon Romania

Mediul extern al firmei este format din totalitatea agenţilor şi a forţelor care influenţează stabilitatea şi menţinerea legăturilor de afaceri profitabile. Compania Avon Romania se confruntă cu un mediu extern dinamic ca urmare a instabilităţii manifestată în aproape toate domeniile de activitate, consecinţă a tranzacţiei către economia de piaţă.

Ca urmare, rezultatele activităţii sale vor depinde, pe de o parte, de măsura cunoaşterii mecanismului de funcţionare a mediului extern, iar pe de altă parte de capacitatea şi de priceperea de a fructifica oportunităţile şi de a evita primejdiile pe care acest mediu le furnizează.

Mediul de marketing extern se împarte în macromediu şi micromediu. Micromediul este format din totalitatea factorilor cu acţiune directă asupra firmei şi influenţează în mod hotărâtor rezultatele acesteia. Din micromediu fac parte furnizorii de mărfuri, prestatorii de servicii, furnizorii forţei de muncă, clienţii, concurenţii şi organismele publice.

Avon Romania
Mediul de marketing al companiei de produse cosmetice Avon Romania 118

Principalul furnizor de mărfuri al firmei Avon Romania este chiar compania mamă, Avon Products Inc. Aceasta selectează cu grijă furnizorii de mărfuri, având un program special creat pentru alegerea furnizorilor, Avon Supplier Diversity Program.

Pentru a deveni furnizor pentru Avon, trebuie urmaţi următorii paşi:
→ Potenţialul furnizor contactează, prin telefon sau e-mail, departamentul care se ocupă de furnizori, Supplier Diversity
→ Acest departament îl dirijează către site pentru a seînregistra şi a completa formularul electronic
→ După înregistrare, este trimisă furnizorului o comfirmare prin e-mail care conţine un ID de utilizator şi o parolă
→Departamentul Supplier Diversity caută şi alţi furnizori
→ Furnizorii sunt aleşi pe bazaunor criterii bine determinate
→ Furnizorii aleşi sunt rugaţi să participe la procesul de producţie.

Avon Romania
Mediul de marketing al companiei de produse cosmetice Avon Romania 119

Prestatorii de servicii sunt aleşi dintre firmele locale. Cel mai important prestator deservicii al Avon România este Fan Curier Express, care se ocupă de distribuirea produselor Avon pe întreg teritoriul României. Firma Fan Curier Express este printre cele mai cunoscute firme de curierat din ţară, iar colaborarea cu aceştia oferă garanţia că produsele vor fi livrate la timp şi în condiţii de cea mai bună calitate.

Deasemenea, compania apelează şi la servicii de telefonie, colaborând cu Romtelecom, la servicii de internet, colaborând cu diverse firme care se ocupă cu întreţinerea site-ului şi cu întreţinerea şi îmbunătăţirea sistemului de rezervări online. Deoarece nu este necesar un anumit nivel de studii sau anumite cursuri pentru a putea fi reprezentant al companiei, furnizorii forţei de muncă pentru Avon sunt destul de diversificaţi.

Reprezentanţii de vânzări pot fi recrutaţi din unităţile şcolare din România, de la oficiile de plasare a forţei de muncă, inclusiv prin diverse site-uri de internet care oferă astfel de servicii, dar şi direct, prin persoanele fizice care doresc să devină fie angajaţi ai companiei, fie colaboratori ai acesteia.

Majoritatea clienţilor companiei sunt persoane fizice de sex feminin, produsele companiei adresându-se preponderent acestui segment, dar există şi un număr de clienţi de sex masculin, procentul acestora fiind în creştere.

Avon Romania
Mediul de marketing al companiei de produse cosmetice Avon Romania 120

Produsele companiei se adresează unui segment larg de vârstă, existând game pentru copii, adolescenţi, tineri şi persoane mature. Pe lângă persoanele fizice, clienţii companiei sunt şi persoane juridice, firme care cumpară produse pentru diverse promoţii, pentru a-şi recompensa persoanalul sau pentru alte scopuri.

Compania Avon Romania se confruntă cu o concurenţă acerbă, pe piaţă fiind prezente foarte multe firme cu produse similare sau substituibile. Principalul competitor este firma Oriflame Cosmetics România S.R.L., firmă cu produse similare care se adresează aceluiaşi segment de consumatori.

Totuşi, Avon este lider unic pe piaţă, cu o cifră de afaceri de aproximativ 126 milioane de dolari în anul 2006, faţă de aproximativ 51 milioane de dolari, cifra de afaceri a Oriflame în acelaşi an. Astfel, cota relativă de piaţă a Avon în 2006 a fost de 2,47. O altă componentă a micromediului firmei este reprezentată de organismele publice, persoane juridice cu care firma vine în contact, fie pentru informare (un exemplu este reprezentat de mass media), fie pentru plata diverselor taxe şi impozite, pentru obţinerea de autorizaţii, etc. (exemplu: organele financiare, organele vamale, organele de justiţie, mijloace de informare în masă, organele de stat).

Macromediul, cealaltă componentă a mediului de marketing extern, este format din ansamblul factorilor sociali care acţionează asupra micromediului firmei. Aceştia sunt demografici, economici, naturali, tehnologici, politici şi culturali.

avon cosmetic 05
Mediul de marketing al companiei de produse cosmetice Avon Romania 121

Prima forţă care trebuie urmărită este populaţia, deoarece oamenii sunt cei careformează pieţele. În prezent putem spune că piaţa nu duce lipsă de cerere deoarece aria de acţiune a firmei este foarte largă, piaţa pe care acţionează fiind întinsă pe tot teritoriul României. Astfel, trebuie analizată repartiţia populaţiei pe zona urbană sau rurală, grupa devârstă şi de sex, categoria profesională şi altele. În anul 2006, mediul rural a generat 38% din vânzările Avon Romania, iar din punct de vedere al tipului de client, cosmeticele pentru femei ocupau primul loc, cu o pondere de 93%, restul fiind contribuţia produselor pentru bărbaţi.

Alături de populaţie, pieţele au nevoie şi de puterea de cumpărare a acesteia. Puterea de cumpărare depinde de veniturile curente, preţuri, mărimea economiilor, a datoriilor şi de posibilităţile de creditare în vederea cumpărări. Atenţia cade în special pe tendinţele mărimii veniturilor şi structurii cheltuielilor de consum ale populaţei. Ca urmare ascăderii puterii de cumpărare a populaţiei, putem spune că Avon are de a face cu o problemă destul de gravă, cu influenţe majore asupra activităţii firmei.

Mediul politic are o mare influenţă asupra deciziilor de marketing. Acesta se compune din legi date de organismele guvemamentale şi care influenţează şi limitează acţiunile firmei. Mediul tehnologic trebuie analizat pentru a afla informaţii despre nivelul tehnic şi calitativ al echipamentelor necesare desfăşurării activităţii firmei, nivelul cheltuielilor de cercetare-dezvoltare şi altele. În urma cercetărilor efectuate, Avon Romania a realizat o dublare a investiţiilor în publicitate în ultimii ani, în 2006 valoarea acestora ridicându-se la 3,7 mil. dolari, ceea ce ar trebui să majoreze cota de piaţă acompaniei.

avon cosmetic 12
Mediul de marketing al companiei de produse cosmetice Avon Romania 122

Analiza SWOT a companiei

Ca orice firmă care îşi dedică resurse planificării strategice, compania Avon trebuie să îşi evalueze atuurile şi punctele slabe. Cea mai simplă metoda de a face acest lucru este folosirea Analizei SWOT. Aceasta analizează oportunităţile şi ameninţările din mediul extern firmei şi punctele tari şi cele slabe din mediul intern. Astfel, Avon Romania îşi stabileşte excat poziţia pe piaţă.

Puncte tari:

• Este una dintre cele mai mari companii de produse cosmetice din ţară;
• Compania este lider pe piaţa pe care îşi desfăşoară activitatea;
• Numărul de colaboratori ai firmei depăşeşte 100.000 de persoane;
• Compania a primit o serie de premii începând cu 2002:

avon cosmetic 13
Mediul de marketing al companiei de produse cosmetice Avon Romania 123

Mediul de marketing al companiei de produse cosmetice Avon Romania

  • Premiul de Excelenţă pentru lansări şi promovare de Parfumuri în Europa Centrală şi de Est (2002);
  • Premiul pentru Costumer Growth cordat de Avon Global (2002);
  • Premiul pentru Cea mai dinamică creştere a produselor de îngrijire a tenului în Europa Centrală şi de Est (2004);
  • Compania deţine un sistem de rezervări online foarte eficient.
  • Broşura de prezentare a produselor are peste 150 de pagini, peste 600 de produse şi apare o dată la trei săptămâni în peste 800.000 de exemplare;
  • Avon este printre puţinele, dacă nu singura companie de produse cosmetice care are pagini parfumate în broşură.

Puncte slabe:

•Linia de asamblare nu este suficient de eficientă;
•Distribuirea produselor prin curier nu acoperă în totalitate suprafaţa ţării (produsele care nu pot ajunge prin curier, pot ajunge prin poştă);
•Sediul companiei din Bucureşti nu este destul de mare;
•În cazul în care produsele sunt ridicate de către clienţi de la sediul companiei, se pot crea cozi destul de mari;

Oportunităţi:

•Compania „mamă”, Avon Products Inc. este prezentă în peste 60 de ţări;
•Avon Products Inc. este înfiinţată încă din 1886 pe piaţă, ceea ce înseamnă că Avon Cosmetics (România) beneficiază de experienţa acesteia;
•Piaţa produselor cosmetice este în curs de dezvoltare;
•Cererea pentru produse cosmetice este în creştere;
•Segmentul produselor cosmetice pentru bărbaţi ia amploare, tot mai mulţi bărbaţi devenind interesaţi de aceste produse;

Ameninţări

•Piaţa pe care activează firma este extrem de dinamică ca urmare a instabilităţii manifestată în aproape toate domeniile;
•În momentul de faţă, întreaga lume se află în plină criză economică;
•Pe piaţă sunt foarte multe firme de cosmetice cu produse asemănătoare sau substituibile;
•Sistemul juridic din România este destul de complicat şi interpretabil.

Concluzii

În condiţile existente azi, când mediul de marketing, în special cel extern, este supus nenumărator schimbări, firmele sunt practic obligate să se adapteze continuu la schimbările care au loc.

Această adaptare poate avea loc doar în condiţiile unei bune informări, unor analize a pieţei de specialitate şi a unei gestionări foarte bune a resurselor deţinute de firmă. Prin analizarea atentă a mediului de marketing, compania Avon Romania îşi va creşte posibilităţile de a rămâne pe piaţă cât mai mult timp posibil, de a satisface nevoile clienţilor în condiţii superioare şi de a-şi mări profitul.

De-a lungul timpului, dar mai ales în ultimii ani, Avon a demonstrat că este un competitor de elită, care îşi cunoaşte foarte bine atuurile, dar si punctele slabe, însă care cunoaşte la fel de bine atuurile si punctele slabe ale concurenţei.

După cum a fost prezentat şi exemplificat şi mai sus, compania Avon Romania are un departament de marketing competent care cunoaşte foarte bine mediul de marketing în care firma acţionează. Acest departament, prin politicile de marketing aplicate, a reuşit să ridice cifra de afaceri a firmei, să menţină firma pe primul loc în piaţa din care face parte şi să o plaseze pe o poziţie superioară comparativ cu alte firme de acelaşi gen.

Voteaza articolul
[Total voturi: 0 Scor general: 0]
Click to comment

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole Asemanatoare

Afaceri

Reglementarea activității de consultanță în domeniul proiectelor cu finanțare europeană poate fi un subiect de discuție, având în vedere că o reglementare în acest...

Afaceri

Implementarea unui proiect cu finanţare europeană înseamnă realizarea tuturor activităţilor din cadrul proiectului, în contextul îndeplinirii obligaţiilor prevăzute în contractul de finanţare încheiat între...

Afaceri

Implementarea propriu zisă a proiectului este o etapă care se materializează după identificarea și selectarea celei mai potrivite surse de finanțare, urmată de etapa...

Afaceri

1965 Oamenii de stiinta de la Universitatea din Florida incep testarea Gatorade pe zece membri ai echipei de fotbal Gator, incercand sa elimine crampele...

Afaceri

Implementarea propriu zisă a proiectului este o etapă care se materializează după identificarea și selectarea celei mai potrivite surse de finanțare, urmată de etapa...

Afaceri

Cel mai vizibil element al relatiilor publice – relatia cu media – a dezvoltat tactici care pot influenta opiniile publicului, pot schimba comportamente si...

Articole recomandate

Afaceri

Cel mai vizibil element al relatiilor publice – relatia cu media – a dezvoltat tactici care pot influenta opiniile publicului, pot schimba comportamente si...

Internet

Lumea aplicatiilor mobile este un teritoriu strain comerciantilor online; dezvoltarea aplicatiilor cere anumite abilitati, diferite de cele ale dezvoltarii unui website traditional. Structura si...

Afaceri

Marketingul prin intermediul social media este primul pe lista managerilor de marketing, atunci cand isi propun sa promoveze vizibil un brand de la un...

Afaceri

Comerțul Electronic este o activitate de vânzare sau cumpărare, prin modalitatea transmiterii datelor la distanță. Afacerile online intrând în aceeași categorie. Astfel, vă prezentăm...