Rezumat:
Comerțul Electronic este o activitate de vânzare sau cumpărare, prin modalitatea transmiterii datelor la distanță. Aceste afaceri online intrând în aceeași categorie. Astfel, vă prezentăm mai multe lucruri despre afacerile online.
Comertul electronic, un start pentru afaceri online
Afacerile online nu mai sunt alternative, ci sunt fapte imperative. Companiile de genul Dot-com au obținut părți importante din piața de afaceri, îndeplinind câteva presiuni puternice cu privire la companiile ce îndeplinesc un comerț tradițional. În acest fel, companiile se chinuie să găsească modul de afacere online care să fie potrivit pentru nevoile lor. Corporații care fac parte din aceeași ramură, chiar de aceeași mărime și din aceeași cultură, constată soluții diferite la aceste probleme. De asemenea, Comerțul Electronic pe Internet este probabil complemetară cu afacerea desfășurată de firma respectivă până în acel punct sau fie reprezintă o afacere nouă. Un model de afacere se poate defini ca o structură și acțiunile pe care o corporație le manifestă în funcție de zona sa de piață. Cu alte cuvinte, modelul de afacere reprezintă activități pe care afacerea trebuie să le întreprindă. Paul Timmers lămurește modelul de afacere ca fiind „o arhitectura pentru produs, serviciu şi informaţie, incluzând o descriere a diferiţilor actori de pe piaţa şi a rolurilor acestora, precum şi potenţialele beneficii ce pot fi obţinute de aceştia.”
Alcătuirea și implementarea unei metode de afaceri online în funcție de nivelul la care s-a dezvoltat tehnologia. Din cauza unui număr foarte mare a modelelor de afaceri, în domeniul online există o grămada de clasificări. Însă cea mai cunoscută clasificare este făcute de Paul Timmers.
Afaceri online – Modelul Paul Timmers
Paul Timmers scoate în evidență în lucrarea sa Electronic Commerce – Strategies and Models for Business-to-business Trading, cele șase modele de afaceri online care au fost selectate în urma unor studii delicate asupra afacerilor. Acestea fiind:
- Magazine Online/Virtuale (E-shop)- reprezintă marketingul, vânzarea de bunuri și servicii cu ajutorul Internetului făcute de o companie. În primă instanță, magazinul online este făcut pentru a promova bunurile și serviciile oferite de întreprindere. În plus, se adaugă posibilitatea de a comanda și a plăti comanda sau serviciul respectiv online. În cele mai multe cazuri, acest model este îmbinat cu modelele tradiționale de promovare și desfacere a produsului. De asemenea, sunt multe beneficii, atât pentru comapanie cât și pentru consumator. Lucrurile benefice pentru companie fiind: cererea crescută a produsului, un mod ieftin de impunere pe piața globală și reducerea costurilor, eliminând intermediarii. De asemnea, motivele benefice pentru consumatori sunt prețurile mai scăzute, gama mare de alegere, disponibilitatea non-stop și informarea mai bună, amănunțită.
- Aprovizionarea Electronică (E-procurement)- reprezintă ofertarea și procurarea electronică a bunurilor și a serviciilor. Marile companii sau autoritățile publice punând în desfășurare diverse forme de E-procurement pe Internet.
- Licitația Electronică (E-auction)- reprezentată cu ajutorul Internetului, au implementat electronic mecanismul tradițional de licitație. Licitația fiind definită ca o vânzare publică de bunuri și proprietăți, la care posibilii cumpărători fac oferte până când prețul cel mai mare este atins.
- Supermagazin Virtual (E-mall)- reprezintă forma sa de bază, fiind format din mai multe magazine online, care sunt sub un numitor comun, câteva exemple precise fiind, un mijloc de plată sau un nume cunoscut de companie.
- Concesionarea Afacerii (Third Party Marketplace)– este un tip care este văzut din ce în ce mai frecvent din cauza afacerilor care hotărăsc să lase activitățile sale de pe Internet, în importanța unor companii specializate în acest domeniu. Companiile, de obicei, sunt firme care se ocupă cu crearea și întreținerea magazinelor online pentru firmele contractante.
- Comunități Virtuale (Virtual Communities)- una dintre principalele sale valori este dată de membrii care adaugă informații în mediul online, care este creat de firma ce deține comunitatea virtuală.
Acestea sunt doar câteva lucruri spuse despre clasificarea facută de Paul Timmers . De asemenea, tehnologiile și aplicațiile Internetului s-au dezvoltat foarte mult, deoarece au deschis mai multe căi de comunicare, colaborare, dar și de coordonare între consumatori, comercianți și chiar parteneri de afaceri.